W sieci jest wiele artykułów na ten temat, jednak te zazwyczaj skupiają się na kosztach związanych stworzeniem sklepu internetowego lub jego promocji.

Nie oddaje to całościowego omówienia zagadnienia z jakimi faktycznie kosztami przyjdzie nam się zmierzyć gdy już sklep internetowy zdecydujemy się otworzyć. 

Dlatego zdecydowałem się napisać artykuł na temat kosztów prowadzenia sklepu internetowego od jego stworzenia po jego prowadzenie oraz promocję. 

 

Koszt stworzenia sklepu internetowego

Swoją przygodę ze sprzedażą w internecie zaczniemy od stworzenia sklepu internetowego. Jest to pierwszy koszt, który poniesiemy. 

 

Ile kosztuje stworzenie sklepu internetowego?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ każdy sprzedawca ma inne wymagania co do funkcjonalności sklepu internetowego. Koszt stworzenia sklepu internetowego można jednak zmieścić w orientacyjny widełkach cenowych i waha się on od 6000zł do 20000zł. Jest to pułap średni dla sklepów wykonywanych w naszej firmie. Może być oczywiście droższy, górnego pułapu cenowego nie ma, tańszy jednak nie będzie ?

 

Od czego zależy koszt stworzenia sklepu internetowego?

Czasami gdy klienci dzwonią i słyszą jak wielki rozstrzał cenowy jest w przypadku tworzenia sklepu internetowego wpadają, krótka konsternację. Tak to już jest z produktami, usługami, które można “kustomizować na tysiące sposobów”. Cena sklepu internetowego zależy przede wszystkim od jego funkcjonalności. W dolnej granicy cenowej mamy nowoczesny sklep internetowy gotowy do sprzedaży z mechanizmami płatności jak PayPal, PayU oraz metodami wysyłkowymi jak np.: kurier, paczkomaty. Czasami jednak to za mało i klienci zlecają napisanie dodatkowych funkcji dla sklepu internetowego jak np.: konfigurator, produktów, integracje z systemami magazynowymi, funkcje usprawniające sprzedaż, zarządzanie pod indywidualne potrzeby sprzedawcy. 

 

Jaki wpływ na cenę stworzenia sklepu internetowego ma wybór platformy e-commerce?

Nie tylko funkcjonalność ma wpływ na koszt stworzenia sklepu internetowego ale i wybór platformy e-commerce. Rynek e-commerce można podzielić na dwie grupy:

  • sklepy internetowe SaaS
  • sklepy internetowe open source

Istnieją też inne rozwiązania ale są marginesem dla całości. 

 

Jaki jest koszt stworzenia sklepu internetowego SaaS?

Sklepy internetowe SaaS działają w oparciu o abonament. Sklep internetowy stworzymy w znacznie niższej cenie ale będziemy musieli uiszczać za niego opłatę każdego miesiąca. Usługa SaaS to dzierżawa platformy e-commerce. Jeżeli całość wdrożenia zlecimy firmie to sklep internetowy w modelu SaaS możesz otrzymać w cenie ok 3000zł. Do tego dochodzi miesięczny abonament w granicach 50 - 500zł miesięcznie.

 

Jaki jest koszt stworzenia sklepu internetowego open source?

Zaletą oprogramowania open source jest jednorazowa opłata za stworzenie sklepu internetowego w oparciu o to rozwiązanie oraz możliwość rozwoju sklepu internetowego dosłownie w każdym kierunku. Sklep internetowy open source, gotowy do sprzedaży dostaniemy za około 6000zł - 8000zł. Jeżeli będziemy potrzebowali dodatkowych funkcji wtedy cena wzrośnie. 

 

Warto przeczytać:

 

Jakie są koszty utrzymania sklepu internetowego?

Utrzymanie sklepu internetowego, który przez 24 godziny na dobę będzie dostępny dla klientów również kosztuje. Jeżeli wybierzemy platformę open source, będziemy mieli do czynienia z opłatami związanymi z infrastrukturą serwerową. Jeżeli wybierzemy model SaaS, będziemy mieli do czynienia z opłatami związanymi z abonamentem dzierżawy platformy e-commerce.  

 

Ile kosztuje domena i serwer dla sklepu internetowego

Domenę i serwer płacimy raz do roku. Są to koszty niezbędne do poniesienia aby zachować dostępność sklepu internetowego dla klientów. Cena domeny i serwera zależy od dostawcy owych usług. Domenę z końcówką .pl możemy już dostać w cenie ok. 80zł za rok. Często pierwsza rejestracja jest znacznie tańsza. Serwer musi być dopasowany do rodzaju platformy oraz zawartości sklepu internetowego i jego funkcjonalności. Im bardziej skomplikowana struktura tym serwer musi być bardziej wydajny. Przyzwoity serwer dostaniemy w cenie ok. 400zł - 1000zł za rok.

 

Ile kosztuje certyfikat SSL dla sklepu internetowego?

Certyfikat SSL to certyfikat bezpieczeństwa, który zabezpiecza przesyła danych pomiędzy użytkownikiem a serwerem, szyfrując je. Jest to konieczność w przypadku sklepów internetowych. Certyfika SSL DV w zależności od dostawcy dostaniesz za darmo lub w cenie od 30zł do nawet 1600zł. Są również jeszcze droższe certyfikaty SSL, jednak w tym artykule pominiemy je ponieważ funkcje mają taką samą (szyfrowanie danych), a w przypadku startup’ów koszty, które nie są niezbędne pomija się. 

 

Warto przeczytać:

 

Ile kosztuje promocja sklepu internetowego?

Gotowy sklep internetowy pomimo że jest gotowy do sprzedaży to jeszcze nie sprzedaje. Sklep internetowy musi w jakiś sposób dotrzeć do potencjalnych klientów. Osiąga się to poprzez jego promocję. Promocja sklepu internetowego ma podobny rozstrzał cenowy co samo stworzenie sklepu internetowego. Szybkość efektów zależna jest od przeznaczonego budżetu miesięcznie. Promocja sklepu powinna być systematyczna, a więc i koszty promocji ponosi się każdego miesiąca. Koszty związane z promocją sklepu internetowego startup’u zazwyczaj wahają się w granicach 800zł - 10000zł na miesiąc. 

Koszt promocji sklepu internetowego zależy od tego na jakie metody promocji się zdecydujemy oraz czy całość zlecimy firmie czy część prac wykonamy sami. 

Warto przeczytać:

 

Koszty związane z logistyką sklepu internetowego

Koszty związane z logistyką sklepu internetowego zależą od posiadanej już infrastruktury przez sprzedawcę, skali działalności e-commerce oraz jej formy. Poniżej zamieszczamy składowe kosztów logistycznych. 

  1. Magazyn: Pierwszą sprawą o której należy wspomnieć to magazyn. Jeżeli już posiadamy sklep stacjonarny lub wolne, odpowiedniej wielkości pomieszczenie to nie poniesiemy kosztów wynajęcia odpowiedniej przestrzeni. 
  2. Dowóz do klienta: Jeżeli świadczymy samodzielny dowóz Towarów to należy tu uwzględnić koszty zakupu samochodu oraz jego eksploatacji. Własny kurier obecnie coraz bardziej popularny jest zwłaszcza w dużych miastach. Umożliwia otrzymanie zakupionego towaru jeszcze w ten sam dzień. 
  3. Pakowanie: Praktycznie każdy sklep internetowy poniesie koszty związane z pakowaniem paczek. Pudełka, taśmy, folie i inne materiały służące do pakowania produktów. Koszt zależy od skali sprzedaży i jest proporcjonalny do ilości zamówień w sklepie internetowym.
  4. Oprogramowanie: Sprzedawcy często wyposażają się w dodatkowe oprogramowanie wspomagające sprzedaż jak np. Subiekt GT czy wspomagające fakturowanie.
  5. Wysyłka: Koszt ten zazwyczaj jest przenoszony na klienta, choć coraz więcej sklepów internetowych zmniejsza próg kwoty dla darmowej dostawy. 
  6. Biuro: Każdy sklep internetowy ma jakieś swoje biuro. Może być dostępne dla klientów lub nie ale musi być wyposażone w sprzęt komputerowy, drukarkę, papier

 

Koszty związane z działalnością gospodarczą 

Najmniej przyjemną sprawę zostawiłem na koniec artykułu. Są to koszty związane z samą działalnością gospodarczą. Aby legalnie działać prowadzić sklep internetowy musimy mieć otwartą działalność gospodarczą, a to na nas narzuca kolejne zobowiązania finansowe. I tutaj należy wymienić:

  • składki ZUS 1080zł lub 1418,48zł
  • składka zdrowotna 4,9% lub 9% dochodu
  • podatki - wysokość podatku jest zależna od tego jaką formę opodatkowania wybierzemy
  • koszty prowadzenia księgowości ok. 400zł

 

Ile kosztuje miesięczne utrzymanie sklepu internetowego?

Jeżeli wnikliwie przeczytałeś artykuł zauważyłeś, że wiele spraw związanych z otwarciem sklepu internetowego ma dość szeroki rozstaw widełek cenowych. W przypadku sklepów internetowych dla nowopowstałych małych firm, lub działalności jednoosobowych, na szczęście koszt zorientowane są bardziej przy dolnej granicy niż górnej. 

Do kosztów miesięcznych prowadzenia sklepu internetowego możemy zaliczyć:

  1. Koszt abonamentu dla platformy SaaS - jeżeli takie rozwiązanie wybraliśmy: 50zł - 500zł
  2. Koszt wykupu serwera, w przeliczeniu na miesiąc wyniesie: 33zł - 83zł
  3. Koszt certyfikatu SSL. O ile nie wykupimy drogiego certyfikatu to koszt certyfikatu bezpieczeństwa wyniesie nic lub parę złotych na miesiąc.
  4. Koszt promocji sklepu internetowego: 800zł - 10000zł
  5. W skali miesiąca należy też uwzględnić koszty logistyczne, jak opakowania, tusz do drukarki, papier, eksploatacja pojazdu czy dzierżawa powierzchni magazynowej.
  6. Koszty prowadzenia działalności gospodarczej czyli mały ZUS 1080zł lub duży 1418,48zł, plus księgowość 400zł.

 

Jak zauważysz jednymi z najistotniejszych kosztów związanych z prowadzeniem sklepu internetowego są daniny dla państwa ?

 

Podsumowując koszty związane z otwarciem i prowadzeniem sklepu internetowego mogą być bardzo zróżnicowane i zależą od budżetu startup’u, te najczęściej balansują przy pierwszej połowie widełek cenowych, samodzielnie angażując się w takie procesy jak promocja sklepu internetowego czy nawet prowadzenie księgowości.